Kada pirkti, o kada nuomotis?

Autorius: Columbus IT Partner
Vidutinio dydžio įmonės turi svarių priežasčių, kodėl turėtų naudotis „programinė įranga kaip paslauga“ (SaaS – „software-as-a-service“) modeliu, tačiau jis nebūtinai patenkins visus šių įmonių poreikius.

Lengva nuspėti, kodėl priimantys verslo sprendimus asmenys linksta prie SaaS koncepcijos. Po šia sąvoka (kartais vadinama „programinė įranga pagal paklausą“ arba „programinė įranga, pagrįsta abonentiniu mokesčiu“) slypi tai, jog kompanija moka mėnesinį mokestį už vartotoją, taip „išsinuomodama“ programinę įrangą iš paslaugos teikėjo. Pastarasis saugo ir palaiko programą savo turimais ištekliais. Nors ir išsivysčiusios iš programų paslaugų teikėjo (ASP) modelio prieš kelis metus, SaaS programos yra kitokios, kadangi jos yra sukurtos pristatymui ir naudojimui Internete.

SaaS vienu žvilgsniu: geros naujienos

• Kaštai yra nuspėjami ir dažnai žemesni, ypač pirmuosius dvejus metus. 

• Daugelis tiekėjų padės Jums greitai suinstaliuoti ir pradėti naudoti programą. 

• Jūsų IT skyrius galės skirti dėmesį svarbesniems strateginiams projektams. 

• Žemesni kaštai ir trumpesnis laikas įtakoja mažesnę projekto nesėkmės riziką. 

• Atnaujinimai ir klaidų taisymas vyksta skaidriai, todėl Jūsų IT skyriui nereikia praleisti nesuskaičiuojamų valandų, atnaujinant bei palaikant programą. 

• Esant būtinybei, galite greitai pakeisti naudojamas programas. Jeigu Jūsų kompanija ar pramonė greitai auga ir keičiasi, SaaS gali garantuoti Jums greitesnį būdą pakeisti naudojamą programą į tą, kuri tampa reikalinga duotuoju momentu.

SaaS vienu žvilgsniu: blogos naujienos

• Mažiau galimybių pritaikyti programą vartotojo poreikiams. Naudodami SaaS, turėsite pritaikyti savo verslo procesus prie tiekėjo siūlomos programinės įrangos šablono. 

• Mažiau galimybių integruoti duomenis iš kitų sistemų. Pavyzdžiui, jeigu Jūs nuomojate ryšių su klientais (CRM) sistemą, dėl didelių pastangų reikalaujančios integracijos greičiausiai bus neįmanoma jos integruoti su vidiniais duomenimis iš kitų verslo programų, kaip, pavyzdžiui, Jūsų naudojamos verslo valdymo sistemos (ERP).

Verslo vadovai turi atidžiai įvertinti visus privalumus ir trūkumus, prieš priimdami sprendimą – nuomotis ar ne. Strateginiu požiūriu, susijusiu su Jūsų nišine pramone, kuri gali reikalauti sudėtingo pritaikymo individualiam vartotojui, geriau gali būti nusipirkti sprendimą arba sukurti jį, padedant IT partneriui. IDC tyrimų bendrovės duomenimis, tiekimo grandinės valdymui SaaS modelis sunkiai pritaikomas, tačiau daugelis įmonių mano jį esant naudingu darbo užmokesčio, apskaitos, Interneto konferencijų, įsilaužimų aptikimo, pardavimų automatizavimo, e. pašto ir apsikeitimo žinutėmis bei žmogiškųjų išteklių valdymui.

„Tai ypač ženklus pasikeitimas rinkoje, įmonėms įsigyjant programinę įrangą. Įranga nenuvertėja bėgant laikui, Jūs galite sudaryti aiškų jos biudžetą,“ teigia Robertas Boisas, „AMR Research“ tyrimų direktorius. Ženkliai sutaupoma todėl, kad Jums nereikia pirkti daugelio programinės įrangos licencijų bei techninės įrangos, kuri būtina tam, kad programa veiktų.

Skaičiuojant bendrus nuosavybės kaštus (TCO), kalbant, pavyzdžiui, apie CRM sistemos nuomą iš tiekėjo, kaštai paprastai yra 25-30 proc. žemesni, nei kaštai, jei sistemą valdytumėte patys. Tačiau kuo ilgiau kompanija naudoja sistemą, tuo labiau išbalansuojami TCO. Po kelių metų tampa pigiau naudoti pačių įsigytą sistemą.

Microsoft kompanija dirba su paslaugų teikėjais, padėdama jiems siūlyti populiarių sistemų, kaip, pavyzdžiui, „Microsoft Exchange“, nuomojamas versijas. Kovo mėn. „Microsoft Dynamics“ verslo ir finansinių sistemų skyrius pranešė apie naują programą, leidžiančią paslaugų teikėjams pasiūlyti „Microsoft Dynamics CRM“ nuomą.

Microsoft taip pat teikia savo SaaS pasiūlymus – „Windows Live“ ir „Microsoft Office Live“, kuriuos naudojant siūlomas platus Interneto pagrindu veikiančių verslo paslaugų pasirinkimas už mėnesinį mokestį.

Per kitus penkerius metus, kaip pranašauja tyrimų firma „Gartner“, 30 procentų visų naujų programinės įrangos programų bus parduodama, naudojat SaaS modelį. „Mūsų tyrimas atskleidžia, kad yra trys didėjančio populiarumo priežastys – kaštai, greitis ir susitelkimas į pagrindines kompetencijas“ – teigia Bengas Pringas, „Gartner“ IT paslaugų ir išteklių skyriaus vadovas.

Kaip nuspręsti, ką nuomotis

Verslo atstovai daug išlošia, adaptuodami standartizuotas verslo praktikas tose srityse, kuriose gali būti sudėtinga įgyti konkurencinį pranašumą, kaip, pavyzdžiui, finansų ar apskaitos valdymas. Kadangi tokios sistemos kaip ERP ir CRM jau subrendo, programinė įranga ir susiję verslo procesai tapo labiau standartiniai, todėl, dauguma atžvilgiu, ir puikūs nuomotis.

Dauguma įmonėse naudojamų sistemų įvairiose organizacijose nesiskiria ir dėl to yra paruoštos nuomai,“ – sako Pringas. Tačiau ekspertai perspėja dėl tam tikrų dalykų. Jūsų kompanija turi nuspręsti, ar sistema, pavyzdžiui, CRM, yra esminis dalykas Jūsų versle, ar ne. Tam tikra įmonės funkcija, kaip, pavyzdžiui, kompanijos produkto pristatymo būdas, gali būti konkurenciniu pranašumu.

Vis dėlto, kai kurie ekspertai pataria tokias reikalaujančias pastangų sistemas, kaip ERP, laikyti įmonės viduje. „Kai atiduodate paslaugą teikti išorei, prarandate lankstumą. Ir dažniausiai gaunate paprastą („light“) sistemos versiją“ – teigia Stivenas Ibarakis, ilgametis pramonės analitikas.

Dar svarbesnė, naudojant SaaS, Ibarakio teigimu, yra apribota galimybė keisti programą pagal įmonės poreikius arba integruoti ją su vidiniais duomenų šaltiniais. Vidinių duomenų ir Jūsų pardavėjų duomenų integravimas, be abejo, yra galimas, tačiau tai pareikalaus papildomo darbo, atliekamo Jūsų darbuotojo, paslaugų teikėjo arba trečios šalies konsultanto.

Kitas SaaS privalumas yra galimybė išbandyti programą, prieš ją įsigyjant: išsinuomoti sistemą ir, jeigu patiks, nusipirkti ją vėliau. Išsinuomodami sistemą, neprisirišite prie jokio pardavėjo, suteikdami savo augančiai kompanijai ypatingą lankstumą.

Kai ir jeigu Jūsų įmonė nuspręs nuomotis įrangą, įgykite kuo daugiau patirties, pasinaudodami galimybe pertvarkyti savo procesus. Pavyzdžiui, vienas Boiso klientas, gamintojas, uždirbantis 150 mln. JAV dolerių per metus, neseniai įsidiegė sistemą pagal poreikį. „Jie suprato, kad turėjo du skirtingus pardavėjų tipus, “medžiotojus” ir “fermerius”. Turėdama galimybę palyginti nuolat atnaujinamą verslo dalį su vieno pardavimo atvejais, kompanija pagal tai pakeitė savo pardavimų procesų apskaitą“ – pasakoja Boisas. „Programos diegimą laikykite katalizatoriumi, suteikiančiu galimybę peržiūrėti, kaip Jūs dirbate, vystydami savo verslą“.

UAB “Columbus IT Partner”


Atgal į sąrašą
Į viršų