Lietuvos verslas nepasirengęs greitam sutrikusių IT sistemų atstatymui

2015 02 11

Kas antra Lietuvos bendrovė patirtų reikšmingus finansinius nuostolius, jei jų
IT sistemos sutriktų ilgiau nei parai. Tačiau tik mažuma verslo atstovų turi
specialių priemonių, kurios pagreitintų tokių incidentų likvidavimą bei IT
sistemų funkcionalumo atstatymą, atskleidė kritinės IT infrastruktūros įmonės
BAIP užsakymu, rinkos tyrimų bendrovės „Nielsen“ atlikta apklausa.

Tyrimo duomenimis, beveik 80 proc. bendrovių yra įvertinusios IT sistemų
sutrikimo rizikas, o 60 proc. jų patirtų ženklius finansinius nuostolius, jei
sistemos neveiktų ilgiau nei 24 valandas. Nepaisant to, tik 3 proc. įmonių turi
verslo tęstinumo planus tokiems atvejams ir vos daugiau nei dešimtadalis (13
proc.) jų yra pasirūpinusios trukdžių šalinimo ir greito duomenų atstatymo
įrankiais.

„Iš tyrimo galima spręsti, kad nepertraukiamas IT sistemų darbas verslui yra
itin svarbus, o įmonių keliami reikalavimai verslo tęstinumui – labai aukšti.
Tačiau pasirengimas efektyviai spręsti IT sistemų incidentus Lietuvoje nėra
adekvatus tokiems lūkesčiams ir, lyginant su pasaulinėmis tendencijomis, yra
vis dar nepakankamas“, – konstatavo BAIP sistemų integravimo grupės vadovas
Nerijus Šarnas. Pagrindinė šalies bendrovių prevencinė IT sistemų sutrikimo
priemonė yra atsarginių duomenų kopijų (backup) darymas, kurias, tyrimo
duomenimis, atlieka 82 proc. įmonių. Pasak N. Šarno, esant rimtiems
incidentams, to gali nepakakti. „Incidentų likvidavimas be verslo tęstinumo
plano ir greito duomenų atstatymo įrankių (Disaster Recovery) yra ilgas ir
neprognozuojamas procesas, o tai gerokai padidina nuostolių tikimybę. O būtent
verslo tęstinumo bei IT sistemų funkcionalumo atstatymo planas padėtų sumažinti
dėl incidentų patiriamus nuostolius, išsaugoti įmonės klientus bei reputaciją“,
– sakė BAIP sistemų integravimo grupės vadovas.

Tyrimo duomenimis, beveik pusėje įmonių (47 proc.) už sklandų IT sistemų
darbą atsako dalinai įmonės padalinys ir dalinai samdomas paslaugų teikėjas.
Vertinant bendrovių sudarytas sutartis su BAIP, net 80 % klientų kelia
reikalavimą incidento atveju atstatyti prarastą funkcionalumą greičiau nei per
24 valandas. BAIP atstovas atkreipė dėmesį, kad kiekvienais metais pasaulyje
incidentų dėl programinės ir techninės įrangos veikimo sutrikimų daugėja.
Europos Sąjungos tinklo ir informacinio saugumo agentūros ENISA duomenimis, 61
proc. Europoje įvykusių reikšmingų incidentų, sutrikdžiusių organizacijų
veiklą, buvo sistemų gedimai (t. y. techninės ir programinės įrangos
sutrikimai). Kaip parodė Ponemon instituto bei kompanijos IBM atliktas
pasaulinis tyrimas, 2013–2014 m. laikotarpiu bendrovių nuostoliai dėl prarastos
arba pavogtos „jautrios“ ar konfidencialios informacijos išaugo 15 proc.

Minėto pasaulinio tyrimo duomenimis, patikimiausia priemone, padedančia
sumažinti nuostolius dėl duomenų praradimo ir nutekėjimo, laikoma stipri
duomenų apsauga, reakcijų į incidentus planas ir verslo tęstinumo užtikrinimo
priemonės. Ponemon Instituto ir IBM tyrimo vertinimu, labiausiai duomenų
praradimui jautrūs sektoriai yra farmacija, finansai ir sveikatos apsauga,
mažiausiai – mažmeninė prekyba. 2014 m. lapkričio mėnesį atlikto „Nielsen“
tyrimo metu buvo apklausti 100 didžiausių Lietuvos įmonių atstovai, atsakingi
už IT padalinio tikslus ir biudžetą.

Informacijos šaltinis: Elektronika.lt

Atgal į sąrašą
Į viršų