ES Komisija siekia, kad vartotojai internete naršytų be kliūčių

2009 06 05 Šaltinis: Elektronika.lt

Informacijos šaltinis: Elektronika.lt



Š. m. birželio 4 d. Europos Komisija pristatė naują interneto portalą „eYouGuide“, kuriame pateikti praktiniai patarimai vartotojams, kaip naudotis ES teisės aktuose nustatytomis „skaitmeninėmis teisėmis“. Šiame vadove, kuris parengtas atsižvelgus į 2007 m. Europos Parlamento raginimą, aiškinamos vartotojų teisės, pavyzdžiui, susijusios su plačiajuosčio ryšio tiekėjais, pirkiniais e. parduotuvėse, muzikos parsisiuntimu ir asmens duomenų apsauga internete bei socialinių tinklų svetainėse.

Nors plačiajuosčiu ryšiu naudojasi 48,5 % ES namų ūkių, naujausio „Eurobarometro“ tyrimo duomenimis, dėl pasitikėjimo stokos daugelis vartotojų e. sandorių vengia. Tik 12 % ES interneto naudotojų drąsiai sudaro sandorius internetu, 39 % ES interneto naudotojų labai abejoja dėl tokios veiklos saugumo, o 42 % – apskritai nedrįsta finansinių reikalų tvarkyti internetu. 65 % interneto naudotojų Europos Sąjungoje nežino, kur gauti informacijos ir patarimų dėl pirkinių kitose ES valstybėse. Trečdalis vartotojų svarstytų galimybę apsipirkti e. parduotuvėse, įsikūrusiose kitoje šalyje, nes ten parduodamos prekės pigesnės ar kokybiškesnės, tačiau iš tiesų perka tik 7 %. Aiški informacija apie vartotojų teises padidintų jų pasitikėjimą, o tai padėtų labiau pasinaudoti Europos bendros e. prekybos rinkos, kurios vertė – 106 mlrd. EUR, galimybėmis.

„Europos Sąjungoje vartotojų teisės internete neturėtų priklausyti nuo to, kur įsikūrusi įmonė ar kur veikia svetainė. Nacionalinės sienos neturėtų trukdyti Europos vartotojams, nutarusiems e. parduotuvėje nusipirkti knygą ar parsisiųsti dainą iš jos, – sakė už informacinę visuomenę ir žiniasklaidą atsakinga Europos Komisijos narė Viviane Reding. – Nors ir padarėme pažangą, turime užtikrinti, kad vartotojams ir verslui bendroji rinka veiktų ir internete.“

„Kad vartotojai domėtųsi e. prekyba ir naudotųsi skaitmeninio ryšio galimybėmis, turime juos patikinti, jog jų teisės saugomos. Vadinasi, reikia nustatyti ir įgyvendinti aiškias vartotojų teises, atitinkančias tokius pat aukštus standartus, kurie jau taikomi įprastose prekybos vietose. Vartotojai internete gali rasti daug naudingų dalykų, todėl turime sukurti pasitikėjimą, kad žmonės galėtų pirkti be baimės“, – sakė už vartotojų reikalus atsakinga Europos Komisijos narė Meglena Kuneva.

Galiojančių vartotojo teisių vadovas

Portale „eYouGuide“ paaiškinta, kokios internete naršančių arba perkančių Europos vartotojų teisės, grindžiamos per 25 metus priimtais ES vartotojų apsaugos teisės aktais. Ir skaitmeninėje erdvėje Europos vartotojai turi teisę:

  • reikalauti, kad prieš perkant būtų pateikta aiški informacija apie kainas ir sandorio sąlygas;
  • patys nuspręsti, kaip turi būti tvarkomi jų asmens duomenys;
  • reikalauti, kad nupirkti daiktai būtų pristatyti per 30 dienų;
  • dėl pirkinio apsispręsti ir galbūt persigalvoti mažiausiai per 7 darbo dienas nuo jo įsigijimo;
  • reikalauti, kad pirkiniui būtų suteikta mažiausiai 2 metų garantija;
  • reikalauti apsaugos nuo apgaulių pardavėjų, nesąžiningų sutarčių sąlygų ir prekybos būdų.

Vartotojai gali būti tikri, kad visos šios sąlygos taikomos visose svetainėse, kurių pavadinimai baigiasi „.eu“. Svetainėms, kurių pavadinimai baigiasi „.eu“, kitaip nei svetainėms, turinčioms baigmenį „.com“ arba „.net“, taikomi ES teisės aktai ir jas gali užregistruoti tik vienoje iš 27 ES valstybių įsikūręs asmuo arba įsteigta įmonė („.eu“ – tai 2006 m. nustatytas aukščiausio lygio Europos Sąjungos domenas, su kuriuo jau sukurta 3 milijonai svetainių).

Atgal į sąrašą
Į viršų